Schilderij of sculptuur?
Een schilderij is een tweedimensionale compositie waarbij met vlakken een illusie wordt gecreëerd.
Een sculptuur is driedimensionaal. Je kan er omheen wandelen en het bevindt zich in een ruimte.
Het schilderij creëert zijn eigen virtuele ruimte; het sculptuur bewoont een fysieke ruimte.
Er zijn uiteraard een eindeloze reeks mengvormen tussen schilderij en sculptuur (zoals die ook bestaan tussen schilderij/sculptuur en foto, tekening, performance, ...).
Bram Bogart bracht de verf zo dik op dat zijn schilderwerk sculpturaal was.
En Henri Victor Wolvens schilderde soms zo pasteus dat de golven, de stoffen van de jurken of de knoppen van de kachel zo van het doek sprongen.
Jan Schoonhovens werk is monochroom en driedimensionaal maar het werd (voor zover ik weet) meestal aan een wand opgehangen om te presenteren.
Calder en Miro maakten mobiles met kleurvlakken, monochroom en monumentaal.
Sommige werken van Peter Rogiers (bv in het Middelheim) hebben een monochroom karakter en zijn bewegingloos maar gebruiken gebogen en rechte vlakken die op elkaar gemonteerd zijn als stukken karton in een ateliermodel.
Franz West gebruikte kleur op sculpturen radicaal en hij combineert in installaties kleur, sculptuur, schilderij, collage, achtergrond.
Charlot Van Geert maakt van sommige van haar sculpturen schilderijen. Die hebben dezelfde soort uitstraling.
Haar werk doet me overigens sterk denken aan Thomas Houseago.
Berlinde De Bruyckere maakt ook schilderijen van haar sculpturen. Ik kan me niet indenken dat ze eerst de werken schildert (wel schetst, uiteraard). Haar schilderijen (veelal aquarellen) hebben een ijler gevoel maar wel dezelfde unheimlichheid.
Haar tentoonstelling It almost seemed a lily in Hof Van Busleiden in Mechelen vond ik een interessant geval van "tussen schilderij en sculptuur". Ze had er in de grote (betonnen) ondergrondse ruimte een aantal "besloten hofjes" opgesteld - een soort bas reliëf kastjes waarin religieuzen in voorgaande eeuwen met veel geduld tafereeltjes hadden opgebouwd. Het zijn religieuze retabels die zijn opgebouwd met allerhande vormen van huisvlijt: borduursel en diverse textiele werkvormen; poppetjes in was en hout; uitknipsels uit papier en collages met papier; collages met knoopjes, schelpjes, gedroogde bloemetjes, ...
In het gezelschap van deze "hofjes" was dus haar werk opgesteld. Op een heel andere manier overweldigend, en met een heel andere sensibiliteit. Het materiaalgebruik (was, stof, hout, oud behangselpapier, ...) was gelijkaardig aan haar andere werken. Maar doordat deze werken bas reliëfs zijn, miste ik veel. Ze heeft wel vaker werk in een kast (of onder een stolp) gemaakt en gepresenteerd, maar daar ben je steeds getriggerd om rond dat werk te lopen - de kast en haar achterzijde zijn net zo goed deel van het werk als de voorzijde en de inhoud. Zelfs als haar werk tegen een muur hangt (wat ook vaak genoeg het geval is) heeft het een vrijheid, een zelfstandigheid. Hier, in "It almost seemed a lily" vond ik het kader beknellend. Op een andere manier dan haar werk vaak beklemmend is ...
Voorbeelden vind je hier.
Beton
Van mengvorm gesproken!
Er zijn weinig dingen mooier noch Belgischer dan betonnen muurtjes, verweerd en met korstmos overgroeid. Architectonisch en sculpturaal enerzijds - mooi, gevoelig en tactiel anderzijds.
Te exploreren
Citaat van ArtSlant: "The Sculpture of Boris Minkovsky casually constructs from wood an object that seems to be an implement from the past that had a mysterious purpose. Is it a farm implement? Is it a lost industrial tool? Now obsolete and morphing into some poetic memory, it seems to have an afterglow of a rich emotional life, now forgotten. This sculpture becomes the model and muse of his paintings. They are executed with the same spontaneous energy that brought the sculptures into being. There is something deeply nostalgic and profoundly new in these works."
Ik krijg onmiddellijk rillingen - het is voor mij de verf, de huid die de "afterglow of a rich emotional life, now forgotten" oproept. Zie mijn Katafalk.
geschilderde, beschilderde totempalen
Je kan beschilderde canvas of papier of andere materialen verscheuren, verknippen en weer samenstellen tot driedimensionale werken
Dwaal tussen de werken van Leyla Aydoslu, Phyllida Barlow, Maartje Korstanje, ...
Werk van Stefaan De Croock alias Strook
Geen opmerkingen:
Een reactie posten